GPS tocht: Droge Voeten Route

Een spannende GPS-route voor bovenbouwgroepen uit het basisonderwijs

GPSDrogeVoeten_ooievaarsnest.jpgPeriode: maart t/m september
Niveau: groep 6,7,8

In samenwerking met Belevenisonderwijs en het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier ontwikkelden wij een spannende GPS-route voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Met behulp van tablets volgen de leerlingen een GPS-route door het park waarbij zij foto's maken, opdrachten uitvoeren over waterbeheer, en het waterpeil gaan meten. De hamvraag is: "Hoe kunnen wij leven in een gebied dat onder de zeespiegel ligt? Hoe houden wij droge voeten terwijl het klimaat verandert?" Door onder andere een evacuatie na te bootsen wordt het duidelijk.

Terug op school maken de leerlingen met de onderweg gemaakte foto's een presentatie. Wanneer wenselijk kan het project worden uitgebreid met voorafgaand op school een les van een gastdocent van HHNK.  Het speuren met behulp van GPS en tablet is spannend en prikkelend, de fotografie-opdrachten maken de activiteit speels en leerzaam tegelijk. Daarnaast geven de opdrachten inzicht in handelingsperspectief.

Activiteit reserveren

De activiteit is met de op school bekende inlog account te reserveren via nmewestfriesland.nl. Klik daar op het aanbod van MAK Blokweer. Wanneer uw school nog geen inlog account heeft dan kunt u deze ter plekke aanmaken.

Gastdocent aanvragen
Indien u de activiteit wilt uitbreiden met een gastdocent van HHNK dan moet u dit zelf een maand van tevoren aanvragen via de website van HHNK.

De onderstaande gastlessen sluiten aan bij de Droge Voeten Route:

DrogeVoeten_HHNK

Het water de baas? Alles over waterveiligheid!
Wat is NAP? Woon jij onder zeeniveau? Wat gebeurt er als een dijk doorbreekt? Wie werken er aan de dijken en waarom? Wat neem jij mee als je moet evacueren? De bodem daalt, de zeespiegel stijgt; wat betekent waterveiligheid in de toekomst?

Het water de baas? Alles over wateroverlast! (en voldoende water)
Wat is NAP? Woon jij onder zeeniveau? Het klimaat verandert, het regent harder en langer, waar moet dat water heen? Een hoog waterpeil of een laag waterpeil; wat is het beste voor de boeren, de natuur en de stad? Land maken van water, ken jij de geschiedenis van de Beemster?